måndag 10 november 2014

Det är inte tanken som räknas......

Har tittat lite grand på Fotbollsgalan i väntan på James Bond, Agent 007. Den skulle ju börja sent men pga ett nyinsatt tvprogram om fotbollsspelaren/ledaren C Ingesson börjar det nu vid midnatt istället.......trots att jag är nattuggla kommer jag inte att titta.......istället kom jag att fundera över detta med hyllningar av alla slag när någon offentlig person, vän eller anhörig osv  inte längre finns ibland oss.

Jag tänker speciellt på Stefan Einhorn som i en av sina böcker (kanske Konsten att vara snäll....?) uttalade:
 
Det är inte tanken som räknas utan vad du gör som räknas!!

Tänk om vi i tv fick se program, positiva, om personer som är i livet (en del program finns ju). Tror det skulle förändra oss genom att "se" och lyssna till människan bakom händelserna vi bara får en kort "blink" om, oftast negativa,  i media.
Tänk också om vi verkligen tog oss tid att kontakta vänner  som vi kanske inte träffar så ofta, medan vi har chansen. Lyft telefonluren för ett gott samtal om det inte finns möjlighet att träffas fysisk,  skicka det där kortet/brevet...... jag det är så mina tankar snurra runt i huvudet denna kväll.

Bidragande är nog också kvällens "Sommarpratare" och speciellt då Eskil Pedersen som var med om den ofattbara händelsen på Utöja.

Om jag skrivit något som någon tar illa vid sig av så är det inte min mening. Det är ofta svårt att "sätta ord på" vad man egentligen menar på bloggen.......Kanske får det bli min lilla utmaning till er : GÖR det ni tänkt på så ofta och länge......




5 kommentarer:

  1. Du har så rätt lilla vän, jag såg inte alls färdigt Fotbollsgalan, det gav mig inte ett dugg, jag blev bara beklämd om jag skall vara ärlig. Gör det något om de byter
    mottagare någon gång av alla priser. Kanske skulle muntra upp flera då också. Det kan ju också vara så att Harriet börjar bli mått på liknande program, tyvärr är det någ så.
    kram från Östergötland till Dig.

    SvaraRadera
  2. Det finns så mycket man kan göra och jag tror nog att många gör det också, men dom som inte gör något kanske skulle ta sig en liten funderare, det behöver inte ta så lång tid och vara så krävande. Fram för mer empati i handling!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  3. Kloka och sanna ord Maj, håller med dig, och precis som Agneta nämner de som inte gör det borde ta en funderare. Man måste både ge och ta, om man ger hela tiden och inte får något 'gensvar', då tror man att personen är nonchalant och inte bryr sig.
    Ett hederligt tack eller 'vi hörs' gäller väl bägge parter . . .
    Ingen av oss har väl kunnat läsa tankar, men snart kanske vi kan.

    Ha en trevlig kväll, kram/ Eva


    SvaraRadera
  4. Så sant så Maj.
    Huvudsaken är att man hörs & möts på ett äkta sätt,
    då spelar inte tid och rum så stor roll, utan man står varandra nära
    om det så gått år emellan...

    Kramen Eva

    SvaraRadera
  5. Jag såg ingen fotbollsgala.
    Men absolut, visst ska vi hylla varandra och tänka p varandra, hjälpa varandra medan vi lever!
    Kram/Maria

    SvaraRadera