tisdag 26 augusti 2014

Får jag lov??

I natt drömde jag att jag var ute och dansade!!  Helt otroligt vad "hjärnan" har för sig när man sover......och varför drömma om dans. Jag vet inte men troligen har det bidragit att jag igår lyckades överanstränga mig (eller vad det nu är ) i ryggen med värk och svårighet att gå som följd.

Har städat i flera dagar för att äntligen kanske få slut på de ouppackade kartonger jag haft i garderob/vardagsrummet , hihi.......så här efteråt kanske det varit bättre med någon ouppackad kartong än ont i ryggen......


Iallafall drömde( sant alltså)  jag om hur jag det var när jag  började i dansskola på den arbetsplats jag då jobbade på. Det "stora företaget" Bulten dominerade helt vårt brukssamhälle. En helt fantastisk lokal, ungefär som en teaterlokal . Numera är det ett Kulturminne läste jag i ett dokument jag hittade på nätet. Bla på sid 55 kan ni se hur det såg ut   HÄR
På den vänstra sidan stod alla pojkarna prydligt uppställda i rad och på den högra sidan satt ju jag och alla andra deltagande flickor!! Stackars pojkar som på lite darrande ben skulle gå tvärs över det stora golvet och ställa sig framför utvald flicka, buga sig lite lätt och ställa den stora frågan: FÅR JAG LOV?
Ja, det var så här det började......man räknade tyst för sig själv ett-två-tre-ihop.......Någon av er läsare som var med på den tiden?
Senare blev det ju debut i "hetluften"....och det gällde att känna till reglerna.
Förhoppningsvis bli uppbjuden eftersom det då var bara killarna som bjöd upp.  Man kunde då välja att Nobba (tacka nej) men då riskerade man att bli kallad Nobbarbrud och blev sällan uppbjuden någon mer gång. Killarna höll ihop då!

 Dansa men inte mer än två danser i rad men flera ggr under kvällen var ok......fanns intresse blev man uppbjuden till "sista dansen" och svarade med att bjuda upp kavaljeren till den sk Tackdansen.....sen kunde vad som helst hända, men att följa sin "dam" hem till porten  var ju närmast en självklarhet. (samhället var ju inte så stort)
Gulliga minnen som dyker upp och många som är i min ålder har nog träffat sin partner på detta sätt. eller hur? Här kan man se Tony Irving mfl lär ut hur man dansar nuförtiden.....HÄR

Nu ska "halta Lotta " fixa till sig och se vad denna dagen BJUDER UPP till.......

4 kommentarer:

  1. Tänk vad en dröm ger upphov till fina nostalgi minnen! :) Ungefär liknande var dans reglerna här i landet med, men den dans du kallar till tack dans hette damernas här. Då jag va ung blev det mer och mer att vi schakade (hur det nu stavas) men nog var det flick hopen som stod och väntade på att bli uppbjudna då lugna låtar kom. Otäckt tyckte jag och vårt gäng kalla det för ko hopen! ;)
    Krya på dig med ryggen!
    Kram Maja

    SvaraRadera
  2. Visst minns jag hur det var när man var ute och dansade. Jag träffade faktiskt min man på ett dansställe, vilket var väldigt vanligt då. Hoppas det ryggonda ger med sig snart. Kram

    SvaraRadera
  3. Så var det förr, jag undrar om det finns några regler nu för tiden.
    När man ser på TV ibland, så är det inte klokt. Gnuss är ju när man skall ha pannorna och gnugga mot varandra. Jag undrade vad de höll på med, när jag såg det.
    Roliga minnen du plockar fram åt oss, tack lilla >Maj

    SvaraRadera
  4. Javisst Maj, vem kommer inte ihåg det... En av danskavaljererna kom till Sverige för 54 år sedan i onsdags ;) och vi dansar fortfarande , om än ngt mer haltande o anfått nuförtiden och det obligatoriska "följa hem till porten" efter en danskväll, känner väl både du o jag väl till, det gällde att välja rätt kille ....hi.. hi... ;) / GSch

    SvaraRadera