torsdag 27 mars 2014

Inlägg i den redan påbörjade valdebatten.....

Det har aldrig varit min mening med Bloggen att debattera politik, religion och liknande i någon större grad. Kanske någon synpunkt då och då......
.
För mig är det självklart att var och ska ha och får ha sin egen åsikt och bli respekterad för den och då innebär det ju att även JAG får ha min.....
Av en händelse hamnade jag i Debatt i tv1. Brukar inte titta på det så ofta för jag tycker att de flesta bara skriker och pratar så högt att det är omöjligt att höra vad som sägs och programledarna misslyckas oftast med att få ordning "på talarlistan".....Ikväll var det ju skolan igen! Och jag kan inte undgå att fundera över varför denne Göran Greider  måste delta "överallt"

Det verkar som om politiker av alla slag fn är helt uppslukade av denna fråga.För oss som bor i storstäder, och då menar jag Göteborg i mitt fall, är jag tacksam för möjligheten att kunna välja skola. Nu väntar vi bara på att kunna välja omsorg på äldre dagar. Den som anser att kommunal verksamhet är bäst väljer naturligtvis den.

Åter till debatten om skolan och Göran Greiders synpunkter ikväll.
Varför är det så upprörande att kunna välja bort en skola framför en annan? Ingen debatterar varför man flyttar till en skola där man satsar på tex på skidåkning, badminton, sång  osv. Satsar på att bli så bra som möjligt i den internationella konkurrensen. Jag tror inte att lösningen på dåliga/sämre resultat i vissa skolor beror på att vissa elever väljer tex en skola med annan pedagogik etc.

Lösningen är nog att söka på flera områden, Tex vad mäter man och hur tolkas resultaten? GG menar om jag förstått rätt att den sk närhetsprincipen där ingen får byta skola gör att de sämre eleverna blir bättre....Men och nu sticker jag ut hakan......men hur stimuleras de sk bättre eleverna att bli ännu bättre?

Jag tror att den internationella konkurrensen från länder som Indien,Kina bara för att nämna några kommer att bli stenhård om arbetstillfällen och då både tillverkning -och tjänstesektorn.Och vi är ett litet land som ska konkurrera med dem.

Oj, klockan närmar sig 24.oo och kanske borde jag inte publicera dessa tankar då de lätt kan leda till missuppfattningar men jag återanvänder bilden från igår (många gillar inte alls detta ordspråk)
Önskar GOD NATT och Fammo tar gärna emot synpunkter , exempel från egna erfarenheter osv på "skolfrågan"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar