tisdag 25 februari 2014

Vem var John Petter Broström..........

Visst har jag en del (många säger mina söner) onyttiga saker i hemmet/förrådet men en del är mer intressanta än andra.
Bland min pappas saker fann jag detta dokument/dom från 1800-talet som jag tycker rymmer en spännande historia och som jag i nuläget inte vet något om. Dom "i sak" där soldat protesterar mot greve....
Jag vet ju att många har släktforskning som hobby och någon gång ska jag "forska" vidare i denna historia som handlar om att Soldaten Johan Petter Broström som blev vräkt från sin bostad,ett litet torp.
Jag har också kunnat läsa att motparten var  greve (......ni har väl redan gissat att Soldaten blev vräkt....
Grefve Hamilton




Jag minns från min barndom att pappa ofta åkte till Sevalla som ligger några mil från där vi bodde då för att besöka en ensam man.

Urtråkig "gammal gubbe" tyckte jag som bara fick sitta på en stol, så var det då, och lyssna till vad de vuxna talade om.....När jag tänker på årtalen drar jag den slutsatsen att det troligen måste varit en kusin till pappa och Soldaten hans far (ingen känd farbror vad jag vet nu) eller döljer sig något helt annat där bakom. Mitt flicknamn är Broström och jag heter även nu Broström Berggren.
 Förutom att det hela verkar otroligt spännande så är dokumentet i sig väldigt vackert skrivet. Och något som jag reagerade på direkt var handstilen på Broström
och så här skriver jag. Tyvärr hittar jag just nu inget där min pappa skrivit sitt namn men det är väldigt lika.
Ni förstår väl att jag tycker detta är en liten "skatt" som jag tycker är väldigt spännande! Här finns lite mer att läsa om Soldattorp

Hoppas återkomma med slutet av denna historia.......kanske i bokform beroende på........





4 kommentarer:

  1. Intressant med släktforskning, även om jag inte aktiv själv med sådant.
    Hade också en jättefin handskriven Dagbok, efter min Farmors bror, och där fanns många gamla foton också.
    Vart den är nu, minns jag inte. Kanske slängde jag den...hmm.

    Kramen från Eva

    SvaraRadera
  2. Detta var ju spännande. Det fanns ju en välkänd familj Broström i Göteborg också.
    Broströms Rederierna, det är ju ett namn som är välkänt. Jag hittade min morfar och mormors gamla Knekttorp på Google. Eftersom jag bott hos dem ibland när jag var barn. Jag slog bara orten och namnet på Torpet.. Tänk vad mycket man hittar i denna
    lilla låda.

    SvaraRadera
  3. Måste fråga, är du gift Berggren? Mitt flicknamn är Berggren, inte så vanligt..........

    Ulla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är helt rätt. Min, ex numera, är född och uppvuxen i Gbg. Önskar trevlig resa hem./Maj

      Radera