onsdag 4 december 2013

V A R N I N G!! V A R N I N G !!

Nu ska jag berätta vad som hände mig i går kväll och det tycker jag ni ska ta till er........

Att man ALDRIG ska lämna ett rum med ljus som brinner det vet vi väl alla......men  inte gör vi så.......

Jag har också hört att VÄRMELJUS kan ställa till med explosion......

VAD HÄNDE NU DÅ ????

PANG!!
Som tur är har jag ju bara ett rum och satt väldigt nära när ett värmeljus tydligen överhettat min Orreforslykta.
Den sprack och smällen var rätt hög! Men det värsta var att värmeljuset kom "på sned" men ramlade inte som tur var ner på duken/golvet......flamma stolt mot dunkla skyar......

Vad skulle jag göra nu då? Och snabbt!  En kastrull blev räddningen! (min stora kastrull var tyvärr i disken)

Lite skärrad blev jag ju men nu kommer jag aldrig (tex gå ut med sopor, gå till förrådet) att gå ifrån ett tänt ljus, hoppas jag,  och värmeljus känns otryggt.......Läs Länsförsäkringars info om ljus HÄR

Stor bit "flög" ner på golvet





Jag törs inte tänka på vad som skulle kunna ha hänt om lyktan stått nära en gardin eller om jag varit i förrådet där jag varit en hel del de senaste dagarna.........




Jag har en hel del "konstgjorda" ljus som jag gillar skarpt och som jag  tom har som nattlampa........ nu känner jag att de kommer att vara tända ännu mer.....inte lika mysiga som "levande" naturligtvis .

Helt klar är att Tomten ska få en önskelista med önskan om en brandfilt och kanske en liten brandsläckare också (eller jag köper tidigare kanske)  Länken visar vad RUSTA HAR I SITT SORTIMENT


9 kommentarer:

  1. Jag har läst en del om att ljuslyktor har sprängts men tack och lov aldrig varit med om det själv. Vilken tur att det inte blev värre skadegörelse. Funderar faktiskt på att skrota mina ljuslyktor nu efter detta. Kram

    SvaraRadera
  2. Riktigt obehagligt! Vilken tur att du själv inte kom till skada! Att den flytande ljusmassan flammat upp och börjat brinna har jag själv varit med om 3 ggr. Men att en lykta spruckit på det sättet har aldrig hänt. Och den som är av så tjockt glas! Helt otroligt. Har hört att man ska kolla så att värmeljusen man köper inte är för släta på undersidan. För då finns större risk att det blir för varmt och att ljusmassan då kan antändas. Jag brukar titta efter så att det finns som små "fötter" under. Själv tycker jag numera att det känns tryggare med vanliga stearinljus.

    Rådigt och bra gjort av dej att ta kastullen!

    Må så bra!
    Kram
    Monika

    SvaraRadera
  3. Ja Maj, exakt det hände oss för ett par år sedan , då vi ställt vår Kost/Boda glaslykta från -80 talet i vår öppna spis ( när vi inte eldar där brukar vi göra så) och plötsligt hördes en knall och lyktan gick mitt itu. Usch ja man får sig en tankeställare för trots att det hände går jag ju ut i köket eller in i ngt annat rum då och då, men tack för att du påminde. Vi har brandsläckare men brandfilt skall jag skaffa också, men bra tänkt med kastrullen där Maj. Har oxå köpt de konstgjorda batteriljusen, tycker dom är jättepraktiska, har dom på terassen o vi tänder innefrån med fjärrkontroll, ser prcis ut som vanliga stearinljus. Kram i advent från oss i Hallsta GSch

    SvaraRadera
  4. Fy vad otäckt! Tur det inte gick värre! Har varit med att ett värmeljus flammade opp i en lykta som hängde på väggen för 30 år sen. Var tack och lov i samma rum!
    Fina konst ljus och nog ser de nu mysiga ut de med!
    Kram Maja

    SvaraRadera
  5. Usch...man får hjärtat i halsgropen kan jag förstå...Själv har jag varit med om att ett värmeljus liksom läckte och det kom ut i hela värmelyktan och det flammade ordentligt. Kan inte riktigt förklara hur, men efter det så lämnas inga värmeljus, eller ljus över huvudtaget, utan uppsikt...Du hade tur, och rådig var du också, skönt!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  6. Hej Maj!
    Usch, så förskräckligt! Jag fick en liknande ljuslykta från Orrefors som de kallade för Snöboll för många år sedan, men den vågade jag aldrig tända eftersom jag läste i tidningen om att ett värmeljus blivit överhettat och börjat brinna i en sådan. Jag har den bara som dekoration i fönstret utan ljus. Jag har också köpt elektriska ljus i olika storlekar att ha både ute och inne - en bra uppfinning och på kyrkogården är det ju alldeles perfekt för då tänds och släcks de när man vill att det ska vara fint.
    Jag brukar lägga ett litet lager med akvariegrus i botten på mina ljuslyktor, då blir glaset inte så varmt.
    Ha det gott och var rädd om dig!

    SvaraRadera
  7. Usch och fy..........bra tänkt med kastrullen......jag brukar också lägga sand i botten på lyktorna så blir de inte så varma.....

    Kram och glöm inte släcka ljusen!

    SvaraRadera
  8. Fyyyyy, va' otäckt, tur ändå att det inte blev värre , och att du hade sinnesnärvaro att komma på det där med kastrullen, bra gjort.
    Ha det fint , å var FÖRSIKTIG med ljusen.
    KRAMAR

    SvaraRadera
  9. Verkligen tur, i oturen hade du där Maj.
    Hua, säger jag.
    Nu känner jag att jag blir ännu mer försiktig,
    även om jag bara har såna där andra ljuslyktor...

    Kramen från Eva

    SvaraRadera