söndag 27 oktober 2013

Ny hemgjord GLÖGG-ny tradition kanske...

Här i Göteborg har vi något som kallas Dunderglögg (Tror det var GP som började med detta recept). Jag har gjort den tidigare och den är jättegod men den blir bara godare och godare ju längre man spar en flaska....som sherry tycker jag.

Nu har det varit tävling och en annan GLÖGG vann över Dunderglöggen......

Klicka på bilden så syns det bättre


Mitt foto ser inte så tydligt ut (iallafall inte hos mig) så ni kan läsa om Dunderglögg och Kerstins glögg I DENNA LÄNK

Jag tror jag ska försöka mig på Kerstins glögg . Den verkar enkel, blir klar snabbt och jag har aldrig smakat den. Blir den bra och smakar gott kanske den kan återkomma år från år. Kul och spännande!

Det som däremot inte är "kul och spännande" är de varningar som utfärdats för storm/orkan här på västra sidan av Sverige.  Jag har inte läst något ännu om hur det är i England mm men jag hoppas att SMHI mfl  "tagit i för mycket".......

Jag har ju ett antal kryddor på altanen, bla persilja. Idag såg jag denna lilla gulliga (självsådda) pensé
som blommade så tappert......den tycks säga "inte är det vinter snart titta på mig"......Carpe Diem när det är som bäst?

Fortsatt trevlig söndagskväll!

7 kommentarer:

  1. Ja, någon gång ska jag väl också pröva på det här med hemmagjord glögg...Det är ju gott!! Sen kan jag berätta att bilderna inte alls är suddiga, kunde läsa recepten utan att klicka på länken, och det trots att glasögonen inte är nyputsade!!
    Stormen hoppas jag vi slipper...när man bor i närheten av skog som vi gör, ja då knakar det rättså rejält och det man minst av allt vill ha är väl träd över huset.
    Ha en fortsatt skön söndagskväll!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  2. Jag sitter också och väntar på stormen, men ofta blir det inte något i jämförelse med alla varningar. Vi får väl avvakta och se. Glöggen lät spännande. Kram

    SvaraRadera
  3. Det skötte min gubbe om, liksom min pappa en gång i dåtiden.
    Kan väl vara roligt att pröva. >Jag har den nya glöggen för i år, flaskan ser ut
    som en Dalahäst. Jag har alltid alkoholfri också, för dem som kör bil. Det är ju roligt att få skåla i alla fall. kram
    skåla i varje fall. Skål Maj , vi skålar för att inte blåsten bliver så svår.
    Mina Masthuggs vänner skall ju komma, men de bor på hotell, här finns ingen plats längre. Men vi träffas ju och äter tillsammans.
    kram Hajan

    SvaraRadera
  4. Har aldrig provat hemmagjord glögg. Låter riktigt gott. :)

    Hoppas att vindarna inte blir så starka denna höst.
    Kramen
    Ina

    SvaraRadera
  5. Inte jag heller har någonsin gjort egen glögg men jag kanske ska prova det nu när jag är hemma hela dagarna och har all tid i världen..
    Sitter här och väntar på stormen.. Hoppas jag hinner ut med hunden innan den är över oss.

    Kram Maidi

    SvaraRadera
  6. Kanske är det Kerstins glögg jag ska göra i år? Verkar god:)

    Hoppas verkligen stormen är överskattad.
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  7. Åhh, det är gott med glögg, framför allt den första muggen, brukar vänta till första advent.
    Har aldrig provar att göra egen, kanske skulle man prova, det låter ju inte så svårt.

    Planera måste man ju så klart, ha lite framförhållning, absolut! Jag menar mer som att, när man är mitt i det man planerat, att då njuta av det, och inte tänka på nästa sak man ska göra. Det är lite så jag menar, tycker att det kan vara nog så knepigt.

    Kram och trevlig vecka ( hoppas att stormen inte blir alltför kraftig, huhu)
    Anncathrine

    SvaraRadera