måndag 21 oktober 2013

Man syns inte för att man ser........

Jag som har så gott om tid läser ju ganska mycket vad nättidningarna skriver.......undrar om de inte skulle döpa om nyhetsprogram/senaste nytt i tidningar osv till "Dönytt".......undrar om det kanske skulle vara dags annars för en kvotering ? Lika mycket positivt (minst) som negativt....

Jag läste att den psykiska ohälsan ökar och det är väl inte att undra på när vi ständigt "matas" med olyckor, smittsamma sjukdomar, fel i sjukvården, inga jobb i sikte för vissa, dåliga äldreboenden ,mat vi blir sjuka av......listan kan ju bli hur lång som helst.


MEN nu ska ja påminna om något som är billigt och positivt!

Nu när hösten och mörkret infinner sig ganska tidigt på em/kvällen är det ju ganska många människor som är i farten, cyklar och går! Det är ju inte alltid man tänker på att man INTE SYNS FÖR ATT MAN SJÄLV SER ANDRA TRAFIKANTER........(gäller kanske särskilt i städer,samhällen där det finns gott om gatubelysning)

Det är faktiskt en billig försäkring att skaffa sig en eller flera reflexer. Jag har själv en i handväskan som är lätt att hänga fram när det blir mörkt och en annan i min jackficka som är lätt att sätta fast på jackärmen.


VAR RÄDDA OM ER och trevlig kväll!

7 kommentarer:

  1. När vi är ute på kvällspromenaden drar jag på reflex väst, är jätte rädd att man inte syns.
    Ha en fin dag/kram

    SvaraRadera
  2. Håller med! Nästan så man vill slå dövörat till ibland. Så trött man blir på alla dåliga och negativa saker som det pratas och skrivs om!!

    Bra ämne du tar upp. En otroligt billig livförsäkring. Själv höll jag nästan på att köra rakt i en person som kom ridande på häst mitt i körbanan mot trafiken. Mörk häst och en mörkt klädd ryttare gjorde att de var omöjliga att se innan jag nästan kört rakt i dem. Som tur var fick jag inget möte och kunde tvärt svänga över på fel sida om vägen. Efteråt skakade mina knän som värsta kastanjetterna. Ibland önskar man att man hade ett lager reflexer liggande i bilen så man kunde stanna och dela ut.

    Var rädd om dej du med!
    Kramar
    Monika

    SvaraRadera
  3. Håller med dig angående nyhetsflödet... alltför mycket negativt! Inte konstigt om en del blir deprimerade...
    Och bra att du påminner om reflexer... alltför många som slarvar med det...
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  4. Tack för påminnelsen! Kom på att jag kunde utrusta mina ungdomar med reflexer!
    Jag önskar dig en jättefin dag!
    Marie

    SvaraRadera
  5. Mina funderingar över nyheterna är precis samma som dina - nu får man jämna ut det en aning för det är aldrig någon nyhetssändning som berättar något trevligt. Och något trevligt måste ju hända, det kan inte bara jämt vara elände.....när vi hört nyheterna här brukar jag låtsas och själv läsa upp något trevligt..! Kan inte bli annat än ohälsa med allt elände vi matas med, håller såååå med dig.
    Och reflexer är ett måste - både för sig själv och andra, alltså har man inga så har ju en bilist inte en chans att se en själv, det är hänsyn åt båda håll.
    Agneta kram

    SvaraRadera
  6. Åhh, det här med reflexer har du så rätt i.. För bra precis 1 år sedan blev våra grannar (ett par i 85-årsålder) påkörda och dödade precis här utanför när de skulle till bussen..
    Vädret var så där riktigt höstgrått kl.7.00 och de skulle på sjukgymnastik. Nu vet jag inte om de hade klarat sig med reflexer på men förmodligen hade de synts då. Du kanske läste om det för det var här i Partille..

    Kram Maidi

    SvaraRadera
  7. Tusen takk for påminnelsen,det er såå viktig å bli sett ♥
    Takk for koselig kommentar på bloggen,det setter jeg pris på ♥

    Gode klemmer til deg

    Bente

    SvaraRadera