torsdag 25 juli 2013

Kalligrafi....oh vad roligt!!

Redan för länge sedan började jag intressera mig för Kalligrafi. Har alltid tyckt om att skriva bokstäver. Varför vet jag inte! Jag köpte en bok och fick fina Kalligrafi pennor mm i present. Men jag kom aldrig längre än till födelsedagskort mm. Bilderna är ur böckerna men kortet längst ner "Välkommen till.....det har jag försökt mig på.






Ja, så här såg övningarna ut i "den gamla skolan". MEN en dag var jag på biblioteket och såg en bok "modern kalligrafi"......Vilken tur och jag kände genast att detta är något för mig! Väl hemma kom boken att hamna i bokhyllan men så idag infann sig plötsligt inspiration. Fram med boken....

Tyvärr ligger mina pennor mm nedpackade i någon låda i förrådet men jag hittade en del papper.....
Det var nog minst 5-8 år sen jag testade Kalligrafi. Sen tillhör jag dem som INTE gillar att förbereda mig så noga.....pang på och se hur det blir medan lusten finns. Och så här blev mitt försök idag. Inte så bra men heller inte alltför dåligt......men övar jag nu så blir det såklart bättre och bättre!




5 kommentarer:

  1. Det har jag också varit med i, skickade efter
    den fina boken, fick Du en gåspenna med.?
    Både bok och pennor fick Martina mamma av mig,
    jag tröttnade snart. Men om hon använder det vet jag inte. Det passar nog dig bättre än vad det gjorde för mig. stor kram

    SvaraRadera
  2. Du fick till de ganska bra...jag har testat någon gång utan nån större framgång..inte blev de kalligrafi.
    Önskar dig en fin dag/kramen

    SvaraRadera
  3. Oh, det blev fint! Det är så vackert med kalligrafi och när jag bodde i Japan för jättelänge sedan älskade jag att se på när man skrev, fast jag övat har jag inte blivit ett dugg bra på det, men du har talangen, det syns ju!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  4. Du är ju suveränt bra på det Maj...!

    Jag har alltid tyckt om att skriva bokstäver också :)
    Siffror, har alltid kommit i andra hand.

    Tror att jag också köpt mej en Kalligrafibok av något slag...för jag har försökt mej på det där, men tröttnade, eftersom jag inte blev nöjd med mitt resultat...har annars en ganska så bra handstil.
    Appropå handstil, så behöver jag nog träna snart, skriver alldeles för mycket på datorn ju!

    Kram

    SvaraRadera
  5. Du kan ju !!!
    Men oj vad det är svårt med kalligrafi...Har också försökt, men resultatet blev inte så lyckat som ditt !
    - Känner igen mej när du beskriver att du när du ska göra något, utan att det är ; Pang-på-rödbetan ! ;))
    Vet inte hur många gånger jag har fått ångra det ...
    - Ha det gott i sommarvärmen och sköt om dej !
    kram Anneli

    SvaraRadera