onsdag 26 juni 2013

Om jag inte behövt en vaskrensare....(undrar vad den heter på Italienska)


Idag skulle jag aldrig fått för mig att gå ut, trots att jag köpt ny regnkappa, om det inte varit för att det var absolut nödvändigt......om ni tröttnar på att jag skriver om stopp i diskho mm så är det inget mot vad jag är trött på att i "min krångliga diskbänk" inte kunna diska pga stopp.


Igår haffade jag en manlig granne och undrade om han hade en "vaskrensare".....men tyvärr inte. Han hade aldrig haft några problem med sånt.....Varför är det bara jag som råkar ut för sånt tänkte jag och drabbades av tycka-synd-om-mig lite grand. Men idag leker livet igen! Tänk att en sådan liten grej kan göra en så glad......för nu har JAG fixat det.
Det som däremot inte var en hit i regnet var att handla i en papperspåse, sommarskor med hål i.....tur att det inte är så långt att gå från bussen och hem.

SEN till dagens bästa! Jag har tidigare gått på Folkuniversitetet på några kurser i Italienska men de sista åren har det inte blivit av att fortsätta och jag har inte övat heller.....men av en händelse stötte jag på en kurs på nätet (babbel.com) där jag kan lära mig lite mer.....jag tycker att mycket är väldigt lätta ord mm men det kanske beror på mina förkunskaper. Jag hoppas mycket av detta men det tar väl ett tag innan jag bloggar på Italienska....fniss!
Tagit några foto så kan ni se lite hur det fungerar. Det är ljud också!


Svårare än man tror att skriva orden


Nu blir det nog ändå senare kvällar här i lyan!

"Den som vill mycket
är rikare än han tror."
Camille Goemans


6 kommentarer:

  1. Inte tröttnar jag på att Du berättar om det :)
    Men däremot så förstår jag ju om Du tröttnar på att ha det sådär med stopp ideligen..!
    Har det löst sej nu då?

    Såna där mojänger är nog jättebra att ha hemma:)

    Hihi, Du skulle sett jourmannen som kom infarande som ett jehu här med en sån sist, samtidigt som han hade ett brett flin, och så sög han till med den där så det skvätte och stänkte åt alla håll och kanter, och vred på alla kranar i badrummet, och tjopp, så var fallet löst, och han for ut lika fort härifrån igen. Ja jisses, mumlade jag för mej själv, och drog fnissande igen min dörr efter honom ;)
    Effektivare jourman, har jag sällan skådat!

    Lite blöt om fossingarna går väl an om man har nära hem, men när det liksom nästan klafsar i skorna...då blir jag less. Mellan vinter och vår, kan det bli lite så för mej...jag nöter ut massor av kängor, och skor ;)
    Hoppas att Du värmde Dej ordentligt sedan <3

    Önskar Dej en god natts sömn.
    Kram

    SvaraRadera
  2. Glömde ju säga, att språk är jätteintressant!
    Italienska kan jag dock inte, men Din nätkurs verkar ju som någonting man borde lägga på minnet :-)

    Kram igen

    SvaraRadera
  3. jaa lilla vän, herre gud vad Du är produktiv. Vaskrenssaren heter
    Tjoffa i Östergötland. nästan ett måste om man har problem med sådant. Min dotter och måg har läst Spanska genom datan.
    Det har du ju redan . De tycker detta ha varit bra.
    Italienska är ju underbart. Kommer ihåg lite Pantaloni, Finestra,
    Moltibello. Pantaloni är ju långbyxor. Camera är ju rum att bo i.
    Vi har ju varit mycket i Italien. Värdinnan tjatade om camera, eftersom min kemera stod på bordet trodde jag hon talade om den.
    Jag skulle behövt gått på en kurs. Roliga minnen.
    ps Finestra var fönster ha,ha

    SvaraRadera
  4. Hej Maj!!
    Nu har mitt fina pris kommit fram! Så jättefin löpare!! riktigt somrig och vacker, tycker så mycket om rips. Jag tackar dig än en gång:)
    Hur klarar man sig utan en vaskrensare? räddaren i nöden. När man har eget hus, så är en sån sak alldeles livsnödvändig;))

    Såg i ett tidigare inlägg att du tittat på en pall, jag kan varmt rekommendera den, hur bra som helst!! Stå inte för långt fram på den bara (men det gäller ju alla pallar) för då kan den tippa över. Jag har en sådan inne och en i syrummet, både sitter och klättrar på den.
    Nej, nu har jag haft min lilla paus, jobb väntar.

    Ha det gott!!
    //Lisa

    SvaraRadera
  5. Tack för dina kommentarer på min blogg ,hinner tyvärr inte skriva så mycket själv tre kvällar i veckan är jag hemma .Kul det där med Italienska det skulle jag vilja lära mig också .Världens åskväder här idag så en vaskrensare kanske behövts på många håll ,kram Nette

    SvaraRadera
  6. vagare in cerca di preda = vask-rensare

    Kunde inte låta bli att kolla, passa på att googla nu för snart är det slut.

    Italienska är kul. jag har sjungit Italienska reportuaren på mina föräldrars Stadshotell, då vi hade en Italiensk pianist, men ingen sångerska. Då var jag ung och rösten var fin, numera låpter jag mer som en kråka.

    Dök in från Rigmors, bara på skoj.
    Glad sommar från en nyfiken Mi

    SvaraRadera