söndag 7 april 2013

Wenn jemand eine reise tut......

Plötsligt dyker denna tyska mening upp ur minnet .......läste tyska i tre år i högstadiet och just nu passar det in för jag har just kommit hem från en tripp till Skåne och ett besök hos kära vänner till mig.....har man något att berätta.......
Min väninna sedan 46 år tillbaka är född i Skåne och uppvuxen i Alnarps underbara miljö. Vi åkte en nostalgitripp dit och W guidade bland sina "barndomsminnen "......





Skidbacken som i hennes minne närmast kan jämföras med VÄGGEN i Sälenfjällen

Parken är ju helt fantastisk med dessa giganter till träd och det är lätt att föreställa sig hur spännande det var att leka där ....
Snöklockor i blom
Slottet i Parken


Senare på kvällen bjöds jag på en fantastiskt god maträtt som "Mästerkocken i Staffanstorp" lagat till oss

TACK för den goda maten

TACK för en givande och stärkande helg! Hoppas på snart återseende. Kram

8 kommentarer:

  1. Det var väl toppen Maj, vilken resa och träffade
    goda vänner. Så roligt med tyskan, den är lättare
    än Spanskan i alla fall. Det var roligt att följa pallören som vi kom till efter ett litet klick. Den skall jag kolla på igen, verkligen bra. Jag trodde Du köpt hund också, men det var
    kompisens förstås. Det är som Du säger, vänner är som diamanter. I kväll blir det Mästarna.
    kram från Hajan

    SvaraRadera
  2. Dagens blogg är den absolut bästa blogg du någonsin skrivit. Underbara foton,lika fina texter till dessa foton. En otroligt fin bild på mästerkocken då han med bravur lagar en fantstisk god måltid. Tyvärr är han inte med i TV programet Sveriges mästerkock. Hade detta matgeni varit med hade han med säkerhet vunnit.
    Kramar från en väldigt blygsam MÄSTERKOCK.

    SvaraRadera
  3. Fint "reportage" Maj.Kul att se dina Skåne-vänner, som även jag känner igen, om jag inte missminner mig var det väl Labans husse som var din Mästerkock denna gång.? Tyskan ger många "flash-backs",vi kunde några bra fraser Maj, som vi lärde oss snabbt, i mitt fall så bra ,så jag haffade min österrikiske make på den skoltyskan ..... ;) Kram från dina Vänner i Hallstahammar.... Vovv..Vovv....:) :)

    SvaraRadera
  4. Kul att få följa med på din tripp !
    -Så långt ner i Sverige har jag aldrig varit :) -Tyska läste jag också på högstadiet, så jag fattade faktiskt vad du skrivit ;) Annars har man väl glömt det mesta !
    Visst är det underbart att få tillbringa några timmar med vänner som man trivs och har roligt med ♥
    Auf Wiedersehen !
    Kram Anneli

    SvaraRadera
  5. Vilken härlig tripp du varit ute på och smarrig mat fick du också..

    Kram Maidi

    SvaraRadera
  6. Visst är Skåne vackert! jag känner igen det där att ens barndomsplatser tycktes mycket större och annorlunda än vad de verkar när man besöker dem nu. Kan det vara minnet som sviker? Kram

    SvaraRadera
  7. Vilken fin tripp du gjort! Härligt med riktiga vänner!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  8. Guldstjärna till dig Maj! Alla bilder på plats:)
    Kram

    SvaraRadera