fredag 12 april 2013

IKEA...plus och minus...

Jag erbjöds skjuts till Ikea Kållered av min rara svärdotter och var inte sen att nappa på erbjudandet. Det är ju  som jag skrivit lite problem med att handla större prylar (kan naturligtvis betala för transporter men tyvärr är det rätt kostsamt...)
Vi köpte diverse prylar till Farmors Fia och jag köpte en barnstol som jag ska ha hemma hos mig när Fia kommer på besök. Eftersom jag har så begränsat utrymme i mitt kök, saknar nästan helt avställningsytor och har tex inget diskställ (vill inte montera upp hängande sådana) så jag tittade efter någon typ av sidebord. Hittade detta och fastnade för det

Jag har vitt och ek i mitt kök
Jag har aldrig monterat ihop en Ikea möbel helt själv trots att möbler mm från Ikea funnits med mig sedan 60-talet.....Därför var det mycket spännande när jag nu tänkt försöka montera detta helt själv.
Jag har ju sparsamt eller rättare sagt inga verktyg och frågade personalen 2 gånger om allt fanns i paketet som behövdes för montering mm. Allt finns försäkrade hon mig.
Stor förväntan rådde när jag packade upp
Finns fler delar





Hmmmmm kommer jag att fixa detta......öppnade bruksanvisningen och stirrade på första bilden

Bildproblem igen och det passar ju bra här...undrar var i inlägget den hamnar....Två olika skruvmejslar och en borrmaskin behövdes !! Ni vill inte höra den ramsa jag uttalade.......platsar inte i kyrkan kan jag säga!




Det blir att avvakta ......det som jag är glad över är däremot detta galler, finns nog i många hem, som nu tjänstgör som diskställ...

Gillar deras köttbullar m riktigt potatismos
Tror att detta skrivbord skulle passa hos mig
Det var dagens äventyr och det blir nog bra med monteringen så småningom.....

"Mod är att göra det man inte vågar."
Okänd

9 kommentarer:

  1. Åh så trist att man typ måste ha en hel verkstad hemma för att bygga ihop Ikeamöbler. Undra varför man måste ha en borr till avställningsbordet? Jag brukar också äta Ikeas köttbullar med mos när jag är där. Riktigt gott. :)

    Önskar dig en fin kväll!
    Kramen Ina

    SvaraRadera
  2. Jag köpte en säng på nätet och det visade sig att man måste ha en borrmaskin och skruvdragare för att montera ihop den. Det tycker jag är väldigt dåligt att de inte informarar om den sådan sak. Nu har jag ju sonen som hjälpte mig, men alla har ju en så behändig hjälp att tillgå. Krävs det specialutrustning borde det stå angivet.

    Ha en fin helg!
    Kram, Ingrid

    PS Du länkar till din gamla blogg när du kommenterar hos mig? DS

    SvaraRadera
  3. Det tror jag också, att Du fixar det där till slut :-)
    Men, ramsan Du la av när det skulle vara verktyg Du inte hade hemma, ja, se den förstår jag mer än väl...! ;*) Jag är likadan, såna gånger :-)

    Det fina skrivbordet, tror jag också kan passa Dej alldeles utmärkt.
    Tycker att jag känner igen den serien som det ingår i, men kommer inte ihåg namnet på den just nu...

    Smart idé med underlägget, som diskställ!
    Och IKEA, har verkligen massor av bra, funktionella saker, och mycket fint i övrigt också.
    Moset och köttbullarna, ser goda ut :-)
    Jag brukar aldrig äta något när jag handlar, mer än möjligen en glass. De senaste gångerna, har jag nästan somnat över den där jag parkerat mej vid utgången. Inte för att jag handlat så mycket, men för att alla intryck har gjort mej så utmattad.

    Nu är det natt, och Du kanske sover, så jag önskar Dej en fin morgondag :-)
    Här faller det något snöblandat från natthimlen, och hundarna och jag är glada för att vara inne i stugvärmen igen.

    Kramen,Eva

    SvaraRadera
  4. Hej! Jag älskar att gå runt i Ikea och har hemma mycket möbler från Ikea! Men, var det nu igår, så fick jag en chock när jag var där och pratade (står på inlägget "Fredags pyssel hos mig). Att montera deras prylar är alltid som en äventyr:)
    Jag fikar där ofta och tar alltid en cheese cake!
    Önskar dig en mysig helg!
    Kram Sirpa♥

    SvaraRadera
  5. Håller med Eva att Du nog klarar detta. Har handlat på Ikea många gånger. Vi till och med blev ovänner min gubbe och jag, om detta skruvande. Vi har ju 6 mil dit, så då osade det hett här.
    Mitt sista skrivbord köpte jag på Jysk, och en underbar måg som
    skruvade ihop det.Jag har tappat två medlemmar undrar vad jag gjort
    dem för illa ? Fick se i morse att De saknades med sina bilder?
    Jaa, man gör så gott man kan. Lycka till i verkstaden nu.
    kram Hajan

    SvaraRadera
  6. Hej söta Maj!

    Det där blir toppenfint när du får montera färdigt. Trist att det ska behöva vara så krångligt. Och att man till och med ska behöva en borrmaskin! Dina nya fåtöljer är också jättefina. Smidiga och bra och tar inte så stor plats.

    Nu ska jag läsa vidare bland fler inlägg som jag missat här hos dej.

    Ha det gott och trevlig helg!
    Kram
    Monika

    SvaraRadera
  7. Ajaj så irriterande att inte ha allt när man bestämt sig för att försöka själv! Men borrmaskin kan du alldeles säkert låna hos någon granne!
    Kram Anna

    SvaraRadera
  8. Detta kommer du att fixa som så mycket annat. Fram med "svärburken" bara...För det brukar gå åt en och annan svordom innan man är klar. Lägger man i ett par mynt för varje, så kan man unna sig något gott när man är klar;)

    SvaraRadera
  9. IKEA ja, här i Österbotten i Finland är vi många som väntar på att IKEA skall komma till Vasa. Ännu tvistar de lärda om det blir av eller inte. Närmaste IKEA finns i Tammerfors (Tampere). Jag har redan handlat verktyg,bara IKEA fattas,sen kan jag köra igång och börja pussla ihop inhandlade prylar.

    SvaraRadera